lørdag 30. august 2008

Tur til Besseggen!

Forrige helg var jeg og min mann på firma-tur med hans jobb. Turen gikk til Beitostølen der vi bodde på SAS hotellet. Fredag kveld, på vei til hotellet, var vi på båttur med "Gjendine" på Gjendevatnet. Firmaet mannen min jobber for har levert motorer til båten. Fra båten fikk vi sett det flotte fjellet vi skulle gå over neste dag. Og langt der oppe kunne vi skimte Besseggen.
Denne karen var med på båten. Han "var" Jo Gjende, som hadde blitt gravd frem frå graven for å fortelle oss om hvordan det var her da han levde - for 100 år siden... Pluss at han sa hva han syntes om nåtiden...Fredagskvelden koste vi oss med en god buffe og spiste godt - både salt og søtt. Vi skulle jo trimme av oss alt neste dag...
Da vi kom til Gjendevatnet lørdag, var det litt skyer i fjella. Men de forsvant, og været var perfekt! Vi tok båten til Memurubu. Da vi annkom der, var det bare å ta føttene fatt. Nå skulle vi gå 17 km, fra startstedet på 984 m.o.h skulle vi opp til toppen 1743 m.o.h. og turen ville ta 6-8 timer.
Veien var ganske godt merka, og stien er godt opptrakka - de sier at vel 30 000 går denne turen hvert år!Oppturen har begynt....Her ser vi ned på Gjende vatnet, og langt der fremme er Besseggen...Her er beviset på at jeg var der! Ser bort på Besseggen, og gleder meg til den delen av turen! Besseggen i all sin prakt!
De med litt høydeskrekk likte seg ikke så godt her. Jeg var en skikkelig klatregeit i barndommen, og fann ut at jeg liker godt å klatre fortsatt! Dette var den gøyeste biten av turen for meg!!! Her måtte vi bruke både hender og føtter.

Utsikten tilbake, ned fra Besseggen. Ser ned på Bessvatn, og lenger nede er Gjende vatnet. Her er toppen!
Og etter toppen en "endeløs landevei". Her ser dere at det vises igjen når 30 000 mennesker går turen hver sommer. Det ser ut som om det har blitt gruset opp en vei her...
Langt der nede ser vi Gjendesheim, og parkeringsplassen der bussen ventet på oss.

Nå var det bare 700m + nedover... Jeg kjente det godt i knea på nedturen... Har aldri hatt vondt i knea før... Vi kom oss ned. Jeg med vannblemmer på begge helene. Heldigvis fikk jeg sportplaster med noen snille folk på begynnelsen av turen - det reddet meg...En flott tur! En utrolig naturopplevelse. Skaperverket er FLOTT! Og skaperen er STOR!!

Takk til jobben til mannen min som gav oss denne turen!

Og takk til mamma og pappa som passet guttene våre ;-)

Hemmafruns hörna sa...

Å, så härligt med en ordentlig fjälltur. Har tänkt i flera år att jag skulle gå Besseggen, men höjdskräcken blir värre för varje år som går, så nu vet jag inte längre om jag vågar. Det är ändå en underbar känsla att få komma upp i höjden med hjälp av den egna kroppen! Tack för fina bilder - jag känner fjälluften helt hem till mig!

Bestemor Aud sa...

Var tilfeldig innom bloggen din via en annen blogg, og fikk meg et nydelig gjensyn med Besseggen!
Jeg, min bror og en venninne gikk turen (motsatt vei) sommeren 1971. Ja det var litt av en opplevelse. Siden har jeg ønsket å gjenta den, men ikke fått anledning. Nå sier mannen min at jeg må trene en god stund før jeg tar fatt på denne turen på nytt. Det er min drøm å gjøre det før jeg blir for gammel. Så vi får se om viljen til forberedelse er sterk nok!
Tusen takk for de flotte bildene du delte!

Brit. (lille meg) sa...

Besseggen, du! Det hadde nok blitt for stritt for meg.Jeg er ingen fjellklatrer.Men majestetisk ser det ut!
Jeg ser ikke at du har hentet awarden din enda, det er bare å gå og hente den...
Ønsker deg en god uke!:)

eie sa...

Har noe til deg på bloggen min.Får komme tilbake ,senere må finne senga nå Klem fra meg!!!