lørdag 31. oktober 2009

Ei utfordring med premie til ein heldig vinner...

Denne utfordringa handler om MAT! Alle som er så snille og skriv inn ei sunn og god og ikkje så alt for komplisert (enkelt er ofte det beste...) oppskrift som kommentar til dette innlegger, er med i ei trekning! Premien har eg ikkje funne på enda, men premie skal det bli! Om du sprer dette budskapet via din blogg, og nevner det i kommentaren, blir det to lodd på deg ;-)
Trekning blir den 10.november!
Når storebror lærer på skulen, får lillebror lære heime. Dette er ei matematisk frokostskive ;-)
Den flotte teikninga øverst har storebror teikna!

12 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja det var litt av en utfordring.
Den må jeg tenke litt på.
Så spennende med matteoppgave på brødskiva. Husker fra jeg begynte på skulen. Jeg er eldst av fira, og dei to andre som var født da var veldig interreserte i det jeg drev med.
Ha en god søndag :)

Hilsen Bodil F.T. sa...

Smarte Marte ;) <3

Hilsen Bodil F.T. sa...

Gulrotkake
4 egg
2 1/2 dl sukker
3 1/2 dl kveitemel
3 ts kanel
2 ts natron
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker
1 dl olje
4 dl fint revne gulrøtter

Glasur.

150 g kremost naturell
150 g melis
1 ts vaniljesukker

Bland alt til en krem
Pynt med gulrotrasp.

Grader: 180 g
Steketid: 45-55 min

Lykke til!!

eba sa...

vrir hjerna.... Spennende!

Fjordheim sa...

Ja her kommer det ei oppskrift fra meg. Jeg har tenkt middag.
Jeg bruker ofte
Poteter i båter
brokoli i buketter
gulrot i staver.
løk i båter
tomater, delt i to eller hele visst dei er små.
paprika delt i biter
Ha gjerne i litt selleri og purre.
Vi er glad i hvitløk, så det bruker jeg også å ha i litt av.
Dette legges i ei langpanne eller ildfast form.
Ha på olje, salt og evt pepper. Jeg bruker chilikrydder i stedet for pepper.
Brun kyllingfileen eller kyllinglårene litt i panne. Legge stykkene over grønsakene, krydre og sett det i ovenen på ca 160 grader i omtrent 40 min. Grader og tid kommer jo litt ann på størrelsen på kjøttet.
En kan også bruke samme metode på annet kjøtt. Men vi er glad i kylling, så da blir det ofte det her.
Dette syns jeg er lettvint mat. Alt lages jo inne i ovnen, og så kan en kose seg med borddekningen i stedet for å styre på kjøkkenet.
Lykke til :)

Fjordheim sa...

Skal lage en link på sida mi til denne utfordringen

hvorfor ikke... sa...

Kjempeflott tegning! hils kunstneren;)
For en morsom utfordring! Men hva tenkte du oppskrift på? alt?

Jeg er opptatt av sunn hverdagsmat! Da vi hadde barn i huset og den populære tidsklemma var et kjent fenomen...i hvertfall i perioder, gjalt det å finne sunne alternativer, som var ferdig NÅ!

Jeg har alltid vært glad i å bake, og hadde ofte grove pølsebrød i fryseren, men nå får man kjøpt det ferdig. Så her kommer en morsom variant til pølser i brød:

Grove pølsebrød med stekte fiskepinner inni og revne gulerøtter drysset over. Ungene elsket det! det gjorde vennene også!

hvorfor ikke... sa...

Da har jeg laget en link øverst på sida mi jeg, også...og kanskje jeg kommer med litt matprat snart inne hos meg igjen, også;)
Smil Torunn

hvorfor ikke... sa...

en barnetegning var i grunnen akkurat det jeg manglet på sida mi;) Kom å se så dekorativt det ble!

Living next to me sa...

hvor kreative folk er,
hvor sunn den er vet jeg ikke , men min kresne 27 åring forspiser seg hver gang og lettvint og godt er det..
og linke skal jeg..
Til 4 personner
500gr karbonade deig
1 GRØNN paprika
noen sopp av slaget du har eller liker , Frisk champinong er jo å få året rundt jeg bruker ca 10 .
grov pepper
3 dl krem fløte ( mat fløte går men blir ikke like godt.)
Smak til med kikoman soya saus ( mengden bestemmes av hvor glad dere er i soya , det er den som gjør retten)
1 pakke pasta skruer .

Kok pasta , stek karbonaden, sopp i skiver og den hakka paprikaen
krydre med salt og grov pepper
Ha dette i ferdig avrent pasta
og hell over fløten og soyasausen og la det "forsvinne" inn i pastaen.
Enkelt men pga fløten ikke hver dag selv om det er hverdagsmmat...

Godt måltid F.

Heidi sa...

Fiskebolledrøm.....
Lag hvit saus av maizennamel (oppskrift på pakken!!)og bruk laken som fiskebollene ligger i til å spe med + melk....krydre med salt og karri...ingen fiskeboller uten karri!!
Rasp et par gulerøtter og ha i sausen og kok opp. Ha i fiskebollene og varm opp. Rett før servering has i passende mengder med reker eller krepsehaler! Server med gode poteter!
Lettvint og grei alt i ett gryte!
Velbekomme!

Denne var populær da ungene var små!

Unknown sa...

Hm, dette var ei artig og spennende utfordring...
Min er ei oppskrift jeg har fått av tante-jenta mi:
Kylling filet biter i butterdeig:
Du trenger
*frossen butterdeig
*kylling filet
*rødløk
*mozarella ost
*salt og pepper

-Skjær kyllingfilet i biter og stek dem i salt og pepper.
-kjevle ut butterdeig til dobbelt str.
-skjær butterdeig i passe firkanter
-legg i en kyllingbit, bit rødløk, og en god bit mozarellabit
-stekes i ovnene på 175grader til de er gyldne

Fantastisk godt! Server med rømme, guacamole, salat, eller hva du synes passer til!
Lykke til!