søndag 24. februar 2008

Amaryllis

Enda en "blomsterhistorie".
Jeg er ikke få flink med blomster, og de grønne hendene som jeg en gang håpet jeg hadde, de er ikke så grønne - dessverre. Men likevel: Til jul kjøpte jeg en Amaryllis - en vakker hvit Amaryllis. Den blomstret så vakkert, men til slutt visnet den, som alle blomster dessverre gjør. Jeg klipte ned stilken og bladene, og satte blomsterpotten med løken i i kjøkkenvinduet. Jeg er ikke sikker på om jeg vannet den før eller etter - men plutselig så begynte det å vokse opp en ny liten grønn spire. Og da begynte jeg å slenge oppi en skvett med vann nå og da. Jeg tenkte at det blir nok bare blad... Men jammen kom det en knopp. Og se på bildene hvordan den er nå!Jeg er skikkelig spent på å se hva som er inni der. Må bare smøre meg med tolmodighet.
Jeg er så glad jeg ikke satte denne løken inn i et skap på boden, eller kastet den i boss.
Det er jammen bra å gi "ting" og folk en ny sjanse! Kanskje noe/noen vi har "gitt opp" egentlig er klar for å blomstre igjen!


6 kommentarer:

eie sa...

Det må jeg si!Jeg tror nå du må ha litt grønne fingrer jeg da:)
En god Mandag,ønskes...

Brit. (lille meg) sa...

Så spennende med den amaryllisen!
Artig at du fikk den til å komme igjen.... For mange år siden opplevde jeg noe lignende. Det var ikke amaryllis, men gloxinia.
Fikk den av ei svigerinne.Jeg satte den også bort, og langt om lenge kom det grønt sprett opp av den knusktørre jorda! Da begynte jeg å gi den vann og gjødsel, og sannelig kom den igjen med nye klokker neste år! Det var ganske utrolig, for jeg har i hvert fall ikke grønne fingre! Men klokkene var mindre enn første året, men de kom igjen. Så det går an!
Kos deg med amaryllisen!

Hilsen Bodil F.T. sa...

Dette var en spennede historie med en "dypere mening"...

Noralill sa...

Hi hi, må le litt, for eg kjenner meg att. Eg har også ein tendens til å gje opp, iallefall blomar eg får, altfor tidleg...dei visnar fort hjå meg og går stort sett rett i boset...Men no skal eg tenke meg om fyrst...Ikkje så grøne fingarar her heller...Ha ei fin veke!

eba sa...

Dette var nesten rørende. Joda, har jo opplevd dette jeg også, men må nok innrømme at en del visne planter har fått nærkontakt med bossbøtta i det siste.....

Hild Mari sa...

Hei:-)
Jeg tipper i vildens sky at du må være Marte... Stemmer det?Eller kanskje ikke? I så fall er jeg fryktelig nyskjerrig:-)
Koselig at du har vært innom bloggen min - du må gjernr linke!

Hild Mari